Deze smaakvolle witte Italiaanse wijn uit de wijnstreek Sardinië bestaat uit Vermentino, aangevuld met de Naragus-druif. Lees meer.
Deze Italiaanse witte wijn van Santadi bestaat uit Vermentino, aangevuld met Naragus druiven. De most wordt gefermenteerd in roestvrijstalen tanks onder gecontroleerde temperatuur, om zijn geur en aroma's te behouden. De Santadi Vermentino wordt vervolgens enkele maanden met zijn gist in contact gebracht voordat hij gebotteld wordt.
Wat een briljante kleur heeft deze witte wijn van Santadi, de kleur is strogelig met groene en gouden tinten. Een fris en aangenaam bouquet. Een mooie frisse afronding in de mond gaat samen met een aantrekkelijke minerale toon.
De perfecte match met de Santadi Vermentino is in de eerste gangen met zeevruchten en witvlees. Zeer aangenaam als aperitief, als deze witte wijn goed koud geserveerd wordt.
The Santadi Winery is ontstaan in 1960, toen een groep druiventelers, gecoördineerd door EFTAS, de Landhervormingsraad van Sardinië, samen ging werken om een coöperatieve wijnbouw en marketingactiviteiten op te zetten. De plaats was - en is - Santadi, zuid-west Sardinië, in het hart van het Sulcis district. Tot in de jaren 80, the Winery beperkte zijn activiteiten om bulkwijn te produceren en verkopen, met maar slechts een paar halfhartige pogingen bij het bottelen.
Er was een stuk vertrouwen nodig, en dat kwam in het midden van de jaren 70, toen een nieuwe Raad van Bestuur werd aangenomen, onder leiding van Antonello Pilloni (die tot op de dag van vandaag de voorzitter is). Het nieuwe team zag in dat een verandering nodig was en om geen tijd te verliezen kregen ze hulp van de internationaal bekende oenoloog Giacomo Tachis. Onder zijn leiding schoot de kwaliteit van de Santadi wijnen omhoog en hadden ze een doorbraak in de belangrijke markten, die hun uitstekende kwaliteit en sterke identiteit onmiddellijk herkenden.
Sindsdien is het alleen maar beter gegaan, terwijl de Santadi wijnen blijven uitbreiden en een wereldwijde waardering opbouwen. Een succesverhaal dat door het gehele team mogelijk is gemaakt, waaronder druiventelers, directeuren, marketingpersoneel en alle werkers in de winery, en vormt een reservoir aan expertise dat een voordeel is voor het hele gebied.